IN DE KIJKER

BEKIJK EEN COLLECTIESTUK IN DETAIL

 

"Oud Vrouwtje" van Henriette Rönner-Knip

 

object in de kijker: 'Oud Vrouwtje' van Henriette Rönner-Knip

Objectnaam:

schilderij

Afmetingen:

20 x 16 cm

Materiaal:

olieverf, hout

Vervaardiger:

Henriette Rönner-Knip (schilder)

Datering:

circa 1850-1870

 

 

 

 

klik op de foto om te vergroten

 

Olieverfschilderij op hout van Henriette Rönner-Knip
(° Amsterdam 1821- Elsene 1909)

Rönner, afkomstig van Amsterdam, specialiseerde zich in landschappen en dierschilderingen. Haar vader, Josephus Augustus Knip, was haar leermeester die haar de liefde voor het onderwerp meegaf. Net als hem schilderde ze al gauw in opdracht voor de bourgeoisie, zo ook voor de toenmalige koningin van België en de gravin van Vlaanderen. Dit schilderij met de voorstelling van een oud vrouwtje is uniek, in die zin dat Rönner zich zelden op portretten of figuraties van mensen concentreerde. Te dateren rond 1850-1870.


Haar beroemde taferelen met langharige poezen in burgersalons ontstonden meestal pas na 1870. Het zijn vooral deze taferelen met hun fenomenale textuurweergave en hun anekdotisch karakter, die Henriëtte Ronner haar blijvende roem bezorgden. Die poezenscènes zijn eerder accessoirestillevens, verlevendigd met lieve, speelse poezen en kattenjongen.
Knip was tegelijk een gereputeerde portrettiste van honden en poezen en vereeuwigde als dusdanig de schoothondjes van koningin Maria Henriette en van Maria van Hohenzollern-Sigmaringen, gravin van Vlaanderen.
Aan haar tijdgenoot, de kunstkenner J. Gram, danken we enige gegevens over haar levenswijze op latere leeftijd. In de grote tuin achter haar huis hield ze tal van (jacht)honden, poezen en een papegaai in speciaal ingerichte verblijven. Geregeld werden de dieren naar het atelier gehaald om te poseren, hetzij vrij rondlopend, hetzij geplaatst in een glazen kooi. Eens de voorstudies met de gewenste poses voorbij, zette Knip de contouren van de dieren om in grove papieren sculpturen en ze zette die op de gewenste plaatsen in de montage voor het schilderij, die meestal uit antieke meubels, gedrapeerd textiel en allerlei antiquiteiten bestond. Ze gaf haar werk anekdotische titels als ‘De muziekles’ (katjes die met instrumenten spelen) en ‘Reis om de wereld’ (poezen spelend met een wereldbol), wat haar kunstwerken iets menselijks en komisch tegelijk gaf.

Ook hield ze een inventaris van haar productie bij in de vorm van kleine waterverfschetsen, die een soort “Liber Veritatis” van haar oeuvre vormen.

 

terug naaroverzichtspagina "objecten in de kijker"

 

© MOU Museum Oudenaarde en de Vlaamse Ardennen - design Digital Cordon Bleu