IN DE KIJKER

BEKIJK EEN COLLECTIESTUK IN DETAIL

 

'Het Bittere Drankje' door Adriaan Brouwer

 

Het Bittere Drankje, schilderij van Adriaan Brouwer

Collectie:

Städel Museum, Frankfurt (D)

Objectnaam:

Het Bittere Drankje

Engelse benaming: The Bitter Pottion, ook wel: The Bitter Tonic, The Bitter Draught

Materiaal:

olieverf op hout

Afmetingen:

48 cm h x 36 cm b

Datering:

1640

 

 

 

klik op de foto om de diashow te starten

 

Schilderij van Adriaan Brouwer, genaamd het Bittere Drankje, gedateerd op 1640.

 

Adriaan Brouwer schilderde 'Het bittere Drankje', ook bekend als Het Bitter Brouwel en Het Bitter Tonic, tijdens de laatste jaren van zijn carrière en het is een van zijn belangrijkste werken. De geportreteerde man had blijkbaar juist geproefd van een bitter medicijn en zijn uiterst verwrongen gezichtsuitdrukking is het bewijs van zijn diepe afschuw. De bittere tonic werd verondersteld te zijn samengesteld uit kruiden uit de Cinchona boom (of 'Quina' of 'Kina') die malaria hielp bestrijden (cfr. kinine). De ogen van de man zijn krampachtig toegeknepen, zijn neus gerimpeld, met gefronste wenkbrauwen en de mond wijd open.

 

In dit werk geeft Brouwer een voorstelling van de smaak als zintuig, die sterk verschilt van de traditionele afbeeldingen van de vijf zintuigen die tot dan toe waren gepersonifieerd door figuren die genieten van smakelijke gerechten.

Brouwer's uitwerking van details op het gezicht doet sterk denken aan de zelfportretten van Rembrandt, die ook probeerde om een verscheidenheid van emoties te illustreren in zijn gezicht.

 

Dit werk dateert uit de periode waarin Brouwer in de Nederlanden bleef na zijn studies in het atelier van Frans Hals. Het vertegenwoordigt zijn meest ontwikkelde niveau van gezichtsuitdrukking en menselijke emotie. Bovendien is dit werk het sterkst van allemaal beïnvloed door Frans Hals door het gebruik van levendige borstelstroken en door gebruik van zuiver wit in sterke, dunne lagen over de uiteindelijke kleur om beweging te creëren.

 

Adriaan Brouwer wordt verondersteld zelf model te hebben gestaan voor dit schilderij omdat hij zelf wilde dit bittere moment vastleggen zoals hij het had gevoeld, maar deze theorie is twijfelachtig.

 

 

 

terug naaroverzichtspagina "objecten in de kijker"

 

© MOU Museum Oudenaarde en de Vlaamse Ardennen - design Digital Cordon Bleu