IN DE KIJKER

BEKIJK EEN COLLECTIESTUK IN DETAIL

 

wandtapijt 'Suzanna en de ouderlingen', ca. 1600-1620

 

Wandtapijt 'Suzanna en de ouderlingen', 1600-1620 - MOU Museum

Titel:

Suzanna en de ouderlingen

Collectie:

MOU Oudenaarde, Kapellekamer

 

Materiaal:

-

Afmetingen:

-

Datering:

1600 - 1620

Vervaardiger:

Oudenaarde, zonder weversteken


klik op de foto om de diashow te starten

 

Suzanna en de ouderlingen

 

Dit wandtapijt werd vervaardigd in Oudenaarde en toont het verhaal van Suzanna en de ouderlingen. De wever is niet gekend. Het wandtapijt bevindt zich in de Kapellekamer van het stadhuis, die nu gebruikt wordt als restauratiezaal.

 

 

Oudenaardse wandtapijten

 

Gedurende de 15de tot 17de eeuw was Oudenaarde één van de toonaangevende wandtapijtcentra van Vlaanderen. Vooral in de 16de eeuw bloeide de productie en wereldwijde export van het Oudenaardse wandtapijt. In Oudenaarde waren de zogenaamde ‘verdures’ het meest gekend. Dit komt van het Franse woord ‘vert,’ wat groen betekent en verwijst naar het meest gebruikte kleur. Verdures zijn wandtapijten die zo goed als volledig gevuld zijn met decoratief loofwerk (bladermotieven). Daarnaast leverde Oudenaarde ook hoogkwalitatieve wandtapijten met beeldwerk. Het exemplaar van vandaag behoort tot de laatste categorie.

 

Bijbels verhaal

 

Het wandtapijt toont het verhaal van Suzanna en de ouderlingen uit het boek Daniël, een deel van de Hebreeuwse Bijbel (het Oude Testament in het Christendom). De verhalen in het boek Daniël spelen zich allemaal af tijdens de Joodse diaspora in Babylon, een stad uit de oudheid behorende tot hedendaags Irak. De naam Suzanna draagt in het Hebreeuws ‘lelie’ als betekenis en staat voor kuisheid.

 

Suzanna is getrouwd met een rijke jood genaamd Joakim. Op een dag baadt zij in hun afgesloten tuin in de veronderstelling dat niemand haar zou zien. Twee ouderlingen (gezaghebbers van de lokale kerk) hadden zich verscholen in de tuin om de mooie Suzanna te begluren. Terwijl ze aan het baden is gaan de twee mannen op haar af en proberen haar te versieren. Suzanna weigert hun oneerbaar voorstel om met hen het bed te delen. Uit wraak zweren de ouderlingen in het openbaar dat ze Suzanna op heterdaad betrapt hebben op overspel met een jongere man. Hoewel de straf voor deze zonde bestond uit de doodstraf door steniging blijft Suzanna de avances van de ouderlingen weigeren om haar kuisheid en eer te beschermen. De leugen van Suzanna’s overspel wordt verspreid en ze wordt effectief ter dood veroordeeld. Net voor haar steniging maakt ene Daniël zich los uit het publiek om Suzanna haar onschuld te bewijzen. Hij ondervraagt beide ouderlingen afzonderlijk en merkt dat hun verhalen niet overeenkomen. Suzanna wordt vrijgesproken, waarna de ouderlingen worden gestenigd in haar plaats.

 

 

Het verhaal is een veelgebruikt onderwerp in de beeldende kunst omdat het een mogelijkheid biedt om op een seksualiserende en objectiverende wijze vrouwelijk naakt af te beelden. De afbeelding van Suzanna in volle klederdracht op het wandtapijt valt duidelijk buiten deze beeldtraditie.

.

 

 

terug naar overzichtspagina "objecten in de kijker"

 

© MOU Museum Oudenaarde en de Vlaamse Ardennen - design Digital Cordon Bleu