IN DE KIJKER

BEKIJK EEN COLLECTIESTUK IN DETAIL

 

Beker Sint-Joris, 1598

 

Beker Sint-Joris, 1598 - MOU Museum

Titel:

Beker SInt-Joris

Collectie:

MOU Oudenaarde, Zilverzaal

Objectnaam:

Beker

Materiaal:

Glas

Afmetingen:

hoogte 15 cm, diameter 11 cm

Datering:

1598




klik op de foto om de diashow te starten

 

Huwen in stijl

 

Deze verlovings- of huwelijksbeker onthult op verschillende manieren dat hij uit Bohemen komt. Hoewel de techniek Venetiaans is, tonen de vorm, het materiaal en de beeltenis duidelijke Boheemse invloeden. Het afgebeelde paar draagt traditionele Boheemse volkskostuums. De vrouw siert een cirkelvormige hoed met een groene veer, veelvoorkomend in Bohemen, Oostenrijk en Zuid-Duitsland. Op het bankje zien we een zittend echtpaar en aan de andere kant van de beker verschijnt er een lelietje-van-dalen dat symbool staat voor zuiverheid.

 

 

Venetiaans glas-email

 

Het Venetiaans glas is kenmerkend door zijn fijne verflijnen, stipkleuring en bladgoud. De decoratie wordt aangebracht in felle kleuren, waaronder blauw, groen, wit, geel, rood en zwart email. Daarna ondergaat het glas een fixatieproces in een oven.

 

Glaswerk tussen culturen

 

Emailbeschildering vond zijn oorsprong in Mesopotamië tijdens het derde millennium v.Chr. In het Oude Egypte werd deze techniek toegepast op glas rond 1500 v.Chr. Ook bij de Romeinen was het decoreren van glazen voorwerpen met email populair.

 

Vanaf de late dertiende eeuw werd Venetië hét centrum voor geëmailleerd glas. Bovendien domineerden ze de glashandel in het midden van de vijftiende eeuw. Dankzij hun uitmuntend vakmanschap genoot Venetiaans glas enorme faam in de vijftiende en zestiende eeuw. Het glas werd op grote schaal geëxporteerd, vooral naar het Heilige Roomse Rijk. Hier werden ambachtsfamilies meesters van deze techniek. Een van die families, afkomstig uit Saksen en actief in het Ertsgebergte, had een atelier in Bohemen. Christopher Schürer, lid van deze glasbewerkersfamilie, was de ontwerper van het kobaltblauwe glas. Deze glastechniek werd geliefd in Bohemen, en deze beker is daar een mooi voorbeeld van.

 

Rond 1550 nam de populariteit in Italië af, maar het bleef veelgevraagd in Duitsland en Bohemen tot halverwege de achttiende eeuw. De Venetiaanse stijl vertoonde vanaf circa 1550 een daling in kwaliteit en kreeg de naam 'boers glas'. Dit label was niet van toepassing op de makers of de klanten. Wel was het niet langer exclusief voor de rijken door de prijsverlaging en een neutralere stijl. Ook het volkse thema was nu koploper. Huwelijksbekers werden tijdens de ceremonie gebruikt, daarna diende het als decoratief pronkstuk in huis.

 

Vanaf 1649 zou de Sint-Jorisbeker in het bezit zijn geweest van de Sint-Jorisgilde, vandaar ook de naam 'Sint-Jorisbeker'. Deze beker is zeldzaam vanwege het beperkte aantal nog bestaande exemplaren in o.a. Praag, Luik, Los Angeles en het Verenigd Koninkrijk.

 

 

terug naar overzichtspagina "objecten in de kijker"

 

© MOU Museum Oudenaarde en de Vlaamse Ardennen - design Digital Cordon Bleu